مصرف تخمه آفتابگردان نمکی در سراسر جهان

دانه آفتابگردان معمولی که در سراسر جهان رشد و مصرف می شود، بسیاری از اجزای مغذی از جمله پروتئین تعبیر خواب تخمه آفتابگردان چربی های غیر اشباع، فیبر، ویتامین ها سلنیوم، مس، روی، فولات، آهن و غیره را تامین می کند.

می توان از آن به عنوان روغن پخت و پز استفاده کرد، از آن به عنوان یک میان وعده برشته یا نمکی لذت برد، پوست آن را جدا کرد و به عنوان آجیل شیرینی پزی استفاده کرد.

از آنجایی که تخمه آفتابگردان سرشار از اسیدهای آمینه سولفوریک است، کنجاله آن به طور گسترده هم به عنوان خوراک دام و هم برای حیوانات خانگی استفاده می شود.

تخمه‌های آفتابگردان از تقریباً 20 درصد پروتئین تشکیل شده‌اند لباس چرم دخترانه پروتئین‌های ذخیره‌سازی بذر، گوگرد و نیتروژن مورد نیاز برای رشد گیاهچه را پس از جوانه‌زنی فراهم می‌کنند.

این پروتئین های غنی از گوگرد برای بسیاری از نیازهای متابولوژیکی انسان از جمله رشد سلول های عضلانی و اسکلتی، تولید انسولین و به عنوان یک آنتی اکسیدان ایده آل هستند.

دو نوع اصلی پروتئین ذخیره‌ای در دانه آفتابگردان وجود دارد رب انار از جمله گلوبولین‌های 11S و آلبومین‌های نوع ناپین 2S که 60 درصد آن‌ها آلبومین‌های 2S محلول در آب و بقیه گلوبولین‌های 11S هستند.

گزارش شده است که آلبومین های مختلف دارای خواص باکتری کشی و قارچ کشی هستند تخمه آفتابگردان همچنین منبع ارزشمندی برای گلوتامین/گلوتامیک اسید، آسپاراژین/اسپارتیک اسید، آرژنین و سیستئین است و سرشار از پروتئین با محتوای اسید آمینه متعادل و خواص ضد تغذیه ای کم است.

محتوای گلوتامیک اسید، آسپارتیک اسید و آرژنین به ترتیب 26.91، 10.50، 9.75 گرم در 100 گرم پروتئین در کنجاله آفتابگردان است علاوه بر این، آمینو اسیدهای ضروری یعنی فنیل آلانین و تیروزین، لوسین، متیونین و سیستئین که مقادیر آنها 8.56، 6.18، 3.47 گرم در 100 گرم پروتئین است.

دانه‌های آفتابگردان در ترکیب با رسیدن به خاک سفت در دفینه نان‌های گندمی نیز به میزان قابل توجهی باعث افزایش کمیت و کیفیت پروتئین نان می‌شوند.

  • منابع:
    1. A review of phytochemistry, metabolite changes, and medicinal uses of the common sunflower seed and sprouts (Helianthus annuus L.)
  • تبلیغات: 
  1. معجزه خوردن ماهی و خواص آن بر روی بینایی
  2. توقیف دستگاه هموژن کارخانه لبنیاتی که حاوی خون انسان بود
  3. درمان بی عوارض و بی خطر با آلوئه ورا
  4. اعطای نمایندگی رزماری ارگانیک