مصرف آمونیاک مایع پتروشیمی باعث شد کشاورزان محصولات غول آسا برداشت کنند

در بررسی سال 2018 با تمرکز بر مدلسازی نشت آمونیاک از مخازن آمونیاک مایع پتروشیمی در یکی از صنایع فرآیندی در جنوب ایران، مشخص شد که میزان کل انتشار آمونیاک در عرض 10 دقیقه 217500 کیلوگرم است و بیش از حد فشار بیش از 8 psi در فاصله 700 متری از منبع است که باعث تخریب ساختمان ها می شود.

با این حال، در این مطالعه، مقدار کل انتشار آمونیاک 81316 کیلوگرم است و فشار بیش از حد از 3.5 psi تجاوز نمی کند. بنابراین، امکان آسیب جدی یا تخریب ساختمان وجود ندارد. با این حال، مقدار بیش از حد فشار در فاصله 64 متری به سمت پایین از مخزن ممکن است شیشه را بشکند.

نزدیکترین شهر در جنوب غربی منبع در فاصله 4.5 کیلومتری تانک (منطقه AEGL-1) قرار دارد. بنابراین، تصادف ممکن است باعث احساس درد یا سوزش شهروندان شود.

آمونیاک

هیچ تهدید دیگری مانند آتش سوزی یا انفجار وجود ندارد. در راستای این نتیجه، آنجانا و همکاران. نشان داد که با توجه به مدل توزیع بخار آمونیاک، بدترین سناریو باعث ایجاد یک منطقه خطرناک 4 کیلومتری با احتمال مرگ برای بیش از یک ساعت قرار گرفتن در معرض هر چند منطقه یک منطقه مسکونی است.

آنها همچنین پیشنهاد کردند که شرایط آب و هوایی بر منطقه خطر تأثیر می گذارد. منطقه تهدید در زمستان بیشتر از تابستان و غروب کمتر از صبح خطرناک است.

تمرکز اصلی مطالعه مذکور بر ارزیابی وسعت مناطق خطر در شرایط جوی مختلف بود در حالی که در مطالعه حاضر، یک وضعیت هوای معین تصور شده بود. مطالعه دیگری یک حادثه آمونیاک را در منطقه صنعتی ماتانزاس ارزیابی کرد و دریافت که ناحیه قرمز ابر بخار سمی آمونیاک 3400 متر است .

مطالعه مذکور با استفاده از معادله پروبیت افراد آسیب دیده را تخمین زد، در حالی که مطالعه حاضر افراد آسیب دیده را تعیین نکرد. با این حال، هر دو مطالعه از این نظریه حمایت کردند که سمیت آمونیاک مهم‌ترین تهدید برای کارکنان است.