باداشتن بطری پلاستیکی کتابی می توانید بلیط رایگان هواپیما هدیه بگیرید

در هر دقیقه یک میلیون بطری پلاستیکی و بطری پلاستیکی کتابی در سرتاسر جهان خریداری می‌شود و این تعداد تا سال 2021 20 درصد دیگر افزایش می‌یابد، که برخی از فعالان پیش‌بینی می‌کنند که بحران زیست‌محیطی به اندازه تغییرات آب و هوایی جدی خواهد بود.

ارقام جدید به دست آمده توسط گاردین، افزایش استفاده از بطری های پلاستیکی را نشان می دهد که سالانه بیش از نیم تریلیون آن تا پایان دهه به فروش می رسد.

تقاضا، معادل خرید حدود 20000 بطری در هر ثانیه، ناشی از میل ظاهرا سیری ناپذیر برای آب بطری و گسترش فرهنگ غربی و شهری «در حال حرکت» به چین و منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

زباله های رها شده در ساحلی در دوور، کنت.
بریتانیا پس از برگزیت در خطر تبدیل شدن به “محل زباله” پلاستیک است


بیش از 480 میلیارد بطری پلاستیکی نوشیدنی در سال 2016 در سراسر جهان فروخته شد، در حالی که یک دهه قبل حدود 300 میلیارد بطری بود. اگر سرتاسر قرار گیرند، بیش از نیمی از راه تا خورشید امتداد خواهند داشت.

بر اساس به روزترین برآوردهای گزارش روند بسته بندی جهانی Euromonitor International تا سال 2021، این میزان به 583.3 میلیارد افزایش خواهد یافت.

بیشتر بطری های پلاستیکی مورد استفاده برای نوشابه ها و آب از پلی اتیلن ترفتالات (Pet) ساخته شده اند که بسیار قابل بازیافت است.

اما با افزایش استفاده از آنها در سراسر جهان، تلاش‌ها برای جمع‌آوری و بازیافت بطری‌ها برای جلوگیری از آلودگی اقیانوس‌ها، ناکام مانده است.

تر از نیمی از بطری های خریداری شده در سال 2016 برای بازیافت جمع آوری شدند و تنها 7 درصد از بطری های جمع آوری شده به بطری های جدید تبدیل شدند. در عوض، بیشتر بطری‌های پلاستیکی تولید شده به محل دفن زباله یا اقیانوس ختم می‌شوند.

بطری های قابل پر کردن می توانند آب را به گونه ای ذخیره کنند که زباله های مکرر یک بطری آب پلاستیکی یک بار مصرف را تولید نکند.

بطری های قابل شارژ را می توان از مواد زیادی از جمله پلاستیک ساخته شد، اما عمر بسیار طولانی تری نسبت به بطری های یکبار مصرف دارد و در صورت کهنه شدن یا آسیب دیدگی قابل بازیافت است.

برای هر دو نوع بطری، نحوه دور ریختن آنها محل استراحت نهایی آنها و تبدیل شدن آنها به آلاینده اقیانوس را تعیین می کند.